معجزات علمی قرآن کریم : 15- قرآن و تشخیص هویت – اثر انگشت –

بسم الله الرحمن الرحیم

15- قرآن و تشخیص هویت – اثر انگشت –

منظور از معجزات علمى قرآن کریم چیست؟

شک نیست که قرآن یک کتاب علوم طبیعى یا طب و روانشناسى و علوم ریاضى نیست.

قرآن یک کتاب هدایت و انسان سازى است و آنچه را در این راه ضرورى باشد فروگذار نمى کند.

ما نباید انتظار داشته باشیم که قرآن دایره المعارفى باشد از علوم مختلف، ما باید از قرآن نور ایمان و هدایت، تقوى و پرهیزگارى، انسانیّت و اخلاق، نظم و قانون بطلبیم و قرآن همه اینها را در بر دارد.

ولى قرآن گاه براى رسیدن به این هدف اشاراتى به پاره اى از مسایل علوم طبیعى و اسرار آفرینش و شگفتى هاى جهان هستى دارد، مخصوصاً در بحث هاى توحیدى، به تناسب برهان نظم، پرده از روى اسرارى از جهان آفرینش برداشته و مسایلى را فاش کرده که در آن عصر و در آن محیط، حتّى براى دانشمندان ناشناخته بود.

این گونه بیانات قرآن، مجموعه اى را تشکیل مى دهد که ما آن را «معجزات علمى قرآن» مى خوانیم:

 

15- قرآن و تشخیص هویت – اثر انگشت – :

در آیات 3 و 4 سوره قیامت مى خوانیم: (أَیَحْسَبُ الاِْنسَانُ أَلَّنْ نَّجْمَعَ عِظَامَهُ ـ بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُّسَوِّىَ بَنَانَهُ): «آیا انسان مى پندارد که هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهیم کرد؟! ـ آرى قادریم که (حتى خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب کنیم».

در روایات مى خوانیم، یکى از مشرکان عرب به نام عَدى بن ابى ربیعه، که مردى بسیار لجوج و متعصب بود، نزد پیامبر (صلى الله علیه وآله) آمد و از روز قیامت و چگونگى و زمان آن سؤال کرد; و گفت: «اگر آن روز را با چشم خودم ببینم باز تو را تصدیق نمى کنم و به تو ایمان نمى آورم. چگونه مى توان باور کرد که خداوند این استخوان هاى پوسیده را گرد آورى کند، این باور کردنى نیست».(1)

«بَنان» در لغت به معناى انگشتان و گاه به معناى سر انگشتان آمده است. از ماده بَنَّ، و به معناى اقامت گرفته شده، و از آنجا که انگشتان مایه اصلاح احوال اقامت انسان در جهان دانسته شده، به این نام نامیده شده است.(2)

انگشتان نقش بسیار مهمى در زندگى انسان دارند و از عجایب خلقت محسوب مى شوند; هر چند به واسطه اینکه دائماً در اختیار ما است، از اسرار آن غافلیم. اگر انگشتان دست کسى قطع شود; هیچ گونه کار ظریفى را نمى تواند انجام دهد. نوشتن، ورق زدن کتاب، غذا خوردن بطور راحت، تلفن کردن، باز کردن درها به وسیله کلید و انواع صنایع ظریف و دقیق و حتى صنایع دیگر مانند انواع کارهاى مربوط به ماشین ها، بلکه گرفتن اشیاى سنگین با دست نیز براى او غیر ممکن است، حتى کم شدن یکى از انگشتان مى تواند ضربه اى به بسیارى از کارهاى روزمره انسان بزند. به همین دلیل چهار پایان به خاطر نداشتن انگشت بسیارى از کارها را با دهان یا سر، انجام مى دهند.

به تعبیر دیگر مى توان گفت: وجود انگشتان در بدن انسان، یکى از عوامل مهم پیشرفت تمدن او است; و تعبیر به بَنان از ماده اقامت و دوام، اشاره لطیفى به همین حقیقت است; چرا که بدون آنها اقامت در جهان براى او مشکل است.

آیه فوق مى گوید: نه تنها استخوان هاى بزرگ بلکه استخوان هاى ریز و ظریف او را نیز مى توانیم در قیامت منظم کنیم.

جمعى از مفسران نیز احتمال داده اند که منظور از تسویه بنان متصل ساختن آنها به یکدیگر، و به صورت سُمّ چهار پایان در آوردن است; ولى این تفسیر هیچ گونه مناسبتى با آیات سوره ندارد.

 

به هر حال از نکاتى که این آیه، مى تواند اشاره به آن باشد کشف مهمى است که در عصر ما نسبت به خطوط سر انگشتان شده است. زیرا این معنا مسلم شده که خطوط سر انگشتان هر کس معرّف شخصیت او است; و از هر امضایى اطمینان بخش تر و دقیق تر است; امضایى که هیچ کس نمى تواند آن را جعل کند، در حالى که پیچیده ترین امضاها قابل جعل است. به همین دلیل در عصر ما مسأله انگشت نگارى به صورت علمى در آمده و در مراکز انتظامى دایره مخصوصى براى آن وجود دارد; و از طریق آن بسیارى از مجرمان شناخته مى شوند، کافى است که یک سارق، هنگامى که وارد اطاق یا منزلى مى شود، دست خود را بر دستگیره در یا شیشه اطاق و یا قفل و صندوق و صندلى بگذارد و اثر انگشت وى، روى آن بماند; یا این که در یک ماجراى قتل، سلاحى کشف شود که اثر انگشت کسى بر آن اسلحه باشد، فوراً از آن نمونه بردارى کرده و با سوابقى از سارقان و مجرمان، یا افرادى که در آن حادثه مظنون به نظر مى رسند تطبیق مى دهند و مجرم را پیدا مى کنند.

بنابراین تفسیر آیه مى گوید: نه تنها ما مى توانیم استخوان هاى بزرگ و کوچک را جمع آورى کنیم; بلکه حتى توانایى داریم انگشتان و سر انگشتان هر کس را با تمام ویژگى هایش که از ظریف ترین خصوصیات بدن او است، تنظیم کنیم و به حال اول بازگردانیم

به تعبیر دیگر باز گرداندن بنان و تنظیم آن ـ فراموش نکینم که تسویه منظم ساختن و مرتب نمودن است ـ شامل تمام خصوصیات و جزئیات، و از جمله خطوط سر انگشتان مى شود.

تناسب این معنا با مسأله قیامت که دادگاه بزرگ عدل الهى است و مجرمان و گنه کاران باید در آن تعقیب شوند، بسیار جالب است; چرا که در دنیا نیز از این مسأله، بیش از همه جا در دادگاه ها بهره گیرى مى شود.

——————————————————————————————

  1. تفسیر کبیر، جلد 3، صفحه 217 و قرطبى، جلد 10، صفحه 6885.
  2. مفردات راغب و مجمع البحرین و معجم مقاییس، اللغه ماده بَنَ.
  • لیـنک دانلـود مسـتقیم
  • حجم فایـل: 0 MB
  • نویسنده / ناشر:
  • منبع:
  • چکیده
    بسم الله الرحمن الرحیم 15- قرآن و تشخیص هویت – اثر انگشت – منظور از معجزات علمى قرآن کریم چیست؟ شک نیست که قرآن یک کتاب علوم طبیعى یا طب و روانشناسى و علوم ریاضى نیست. قرآن یک کتاب هدایت و انسان سازى است و آنچه را در این راه ضرورى باشد فروگذار نمى کند. […]

    آخرین دیدگاه کابران

    پر بازدید ترین مقالات

    «گیاهان دارویی در قرآن و حدیث»

    بسم الله الرحمن الرحیم «گیاهان دارویی در قرآن و حدیث» علیرضا ...

    زنيان - شاهي - کندر (دروس استاد ضیایی / 3)

    بسم الله الرحمن الرحیم زنيان - شاهي - کندر دروس استاد ضی...

    اهمیت دامداری و کشاورزی در قرآن کریم

    بسم الله الرحمن الرحیم اهمیت دامداری و کشاورزی در قرآن کریم ...

    سخنان مهم مقام معظم رهبری در"اهمیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی"

    بسم الله الرحمن الرحیم سخنان مهم مقام معظم رهبری در"اهمیت حفظ...

    تقویم شمسی

    خرداد ۱۴۰۰
    ش ی د س چ پ ج
        تیر »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031