قرآن کریم، زمین و نعمت های آن را برای انسان می داند

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن کریم، زمین و نعمت های آن را برای انسان می داند

.

 قرآن کریم :

.

وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ * 

و زمین را برای خلایق آفرید

.

فِیهَا فَاکِهَهٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَکْمَامِ * 

که در آن میوه‌ها و نخلهای پرشکوفه است

.

وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّیْحَانُ * 

و دانه‌هایی که همراه با ساقه و برگی است که بصورت کاه درمی‌آید، و گیاهان خوشبو!

.

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ

پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را تکذیب می‌کنید (شما ای گروه جنّ و انس)؟!

.

(سوره الرحمن – آیات ۱۰/۱۴)

***

تفسیر:

.

نکته ها

۱- «أنام» به معناى آفریده‌ها، اعمّ از جنّ و انس و همه موجودات روى زمین است. «فاکِهَهٌ» به هر نوع میوه و «ریحان» به هر گیاه خوش‌بو گفته مى‌شود.

.

۲- «اکمام» جمع «کم» به معناى پوششى است که میوه را در برمى‌گیرد، همان گونه که «کم» به معناى آستین است که دست را مى‌پوشاند و «کمه» بر وزن قُبّه به کلاهى گفته مى‌شودئکه سر را مى‌پوشاند. شاید مراد از «اکمام» در آیه، الیافى باشد که همچون الیاف روى نارگیل، دور درخت خرما را فرامى‌گیرد.

.

۳- «حب» به معناى دانه و «عصف» به معناى برگ‌ها و اجزایى است که از گیاه جدا مى‌شود و لذا به کاه نیز «عصف» گفته مى‌شود.

.

۴- «آلاءِ» جمع «الى» به معناى نعمت است.

.

۵- تکرار سؤال‌هاى پى در پى همراه با انتقاد، دلیل آن است که هر نعمتى براى خود تصدیق و تکذیبى دارد. (تکرار آیه : فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ* در سوره الرحمن).

.

در حدیث مى‌خوانیم: کسى‌که سوره مبارکه الرّحمن را مى‌خواند، هر بار که به آیه‌ «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» مى‌رسد، بگوید: «لا بشى‌ء من آلائک رب اکذب» «۱» یعنى اى پروردگار من! هیچ یک از نعمت‌هاى تو را تکذیب نمى‌کنم.

.

پیام ها

۱- تمام هستى یک مدبّر دارد، نه آن گونه که بعضى مشرکان براى هر یک از آسمان و زمین یک مدبّر خاص مى‌پنداشتند. السَّماءَ رَفَعَها … وَ الْأَرْضَ وَضَعَها

.

۲- زمین براى کامیابى و بهره‌بردارى همه موجودات زمینى و از جمله انسان است. «وَضَعَها لِلْأَنامِ»

.

۳- قرآن، ابتدا نعمت‌هاى معنوى و سپس نعمت‌هاى مادّى را شمارش مى‌کند. عَلَّمَ الْقُرْآنَ‌ … عَلَّمَهُ الْبَیانَ‌ … فِیها فاکِهَهٌ وَ النَّخْلُ‌

.

۴- میوه، نقش مهمى در تغذیه انسان دارد. بعد از آفرینش زمین، نام میوه آمده است. وَ الْأَرْضَ‌ … فِیها فاکِهَهٌ

.

۵- در میان میوه‌ها، ارزش خرما از بقیه جداست. فِیها فاکِهَهٌ … وَ النَّخْلُ‌

.

۶- پوسته و حتّى غلاف دور نباتات، نعمت است. «وَ الْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ»

.

۷- بوى خوشِ گیاهان، یکى از نعمت‌هاى الهى است. «وَ الرَّیْحانُ»

.

۸- تکذیب آیات الهى، سرزنش را به دنبال دارد. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ»

.

۹- جن نیز مثل انسان، مسئول، مکلّف و بهره‌مند از نعمت‌هاى زمین است. «فَبِأَیِ‌ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ»

.

۱۰- خداوند نعمت‌ها را براى رشد و تربیت همه جانبه انسان و جن آفریده است. «آلاءِ رَبِّکُما»

……………………………………………………………………………………………………….

منبع : تفسیر نور

  • لیـنک دانلـود مسـتقیم
  • حجم فایـل: 0 MB
  • نویسنده / ناشر:
  • منبع:
  • چکیده
    بسم الله الرحمن الرحیم قرآن کریم، زمین و نعمت های آن را برای انسان می داند .  قرآن کریم : . وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ *  و زمین را برای خلایق آفرید . فِیهَا فَاکِهَهٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَکْمَامِ *  که در آن میوه‌ها و نخلهای پرشکوفه است . وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّیْحَانُ *  و دانه‌هایی که […]

    آخرین دیدگاه کابران

    پر بازدید ترین مقالات

    «گیاهان دارویی در قرآن و حدیث»

    بسم الله الرحمن الرحیم «گیاهان دارویی در قرآن و حدیث» علیرضا ...

    زنيان - شاهي - کندر (دروس استاد ضیایی / 3)

    بسم الله الرحمن الرحیم زنيان - شاهي - کندر دروس استاد ضی...

    اهمیت دامداری و کشاورزی در قرآن کریم

    بسم الله الرحمن الرحیم اهمیت دامداری و کشاورزی در قرآن کریم ...

    سخنان مهم مقام معظم رهبری در"اهمیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی"

    بسم الله الرحمن الرحیم سخنان مهم مقام معظم رهبری در"اهمیت حفظ...

    تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۰
    ش ی د س چ پ ج
        تیر »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱