ماه: شهریور ۱۴۰۰

نقش تمدنی دانشمندان علوم انسانی مسلمان

بسم الله الرحمن الرحیم . نقش تمدنی دانشمندان علوم انسانی مسلمان . محمد نبی زاده  کارشناس ارشد ، مدیریت آموزشی ، دانشگاه بیرجند سمیه نبی زاده شهربابک  دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی دانشگاه علوم و تحقیقات . متن کامل مقاله : PDF : نقش تمدنی دانشمندان علوم انسانی مسلمان . چکیده جهت دستیابی به تمدن اسلامی، راهی جز عبور از علوم انسانی موجود و حرکت به سمت علوم انسانی- اسلامی وجود ندارد. پایداری و تحقق کامل اهداف ارزشی انقلاب اسلامی نیز به این مساله بستگی دارد و از آسیب ها و چالش های جدی که امروز در مسیر جامعه اسلامی وجود دارد، از این ناحیه برمی خیزد. به عبارت دیگر، اگر در علوم انسانی، تئوری ها و فرضیه های جدیدی مطرح نشود که بر اساس آنها، حقیقت دین و دینداری در جامعه اسلامی جریان یابد و اگر بومی سازی علوم انسانی اتفاق نیفتد و مدل های انسان شناسی به مبانی اسلام نزدیک نشود، قطعا انقلاب اسلامی در جریان تحقق تمدن نوین اسلامی و رسیدن به اهداف خود دچار مشکل خواهد شد. تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای اسلامی سازی علوم انسانی در همین راستاست، این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی بوده و از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی می باشد که با روش تکنیک تحلیل محتوا، ظهور تمدن نوین اسلامی از خواستگاه علوم انسانی تبیین شده است. بنابراین لازم است علوم انسانی با مبانی دین تولید شوند و اسلامی سازی علوم انسانی در مسیری صحیحی قرار گیرد. این حرکت باید مسیری منطقی و قاعده مند داشته باشد تا بر اساس آن، مدلی دقیق و تبیین کننده اهداف ارزشی جامعه اسلامی ایجاد شود. در این مقاله ضمن تبیین ماهیت تمدن نوین اسلامی، انسان شناسی اسلامی و قرانی به نقش و جایگاه دانشمندان مسلمان علوم انسانی در احیا و تحقق تمدن نوین اسلامی خواهیم پرداخت . . کلید واژه: نقش تمدنی، دانشمندان مسلمان، علوم انسانی، تمدن سازی، تمدن نوین اسلامی

آیات زیبا ؛ تلاوت قرآن با تصاویر زیبای طبیعت

بسم الله الرحمن الرحیم . آیات زیبا ؛ تلاوت قرآن با تصاویر زیبای طبیعت . [aparat id="fx6lY"]

غذا در سبک زندگی اسلامی (فیلم)

بسم الله الرحمن الرحیم غذا در سبک زندگی اسلامی . سبک زندگی اسلامی مجموعه ای از آموزه های دینی است برای بهتر زیستن در دنیا و رسیدن به آرامش آخرت. بدین سان آدمی در رسیدن به رضایت پروردگار لازم است تا تنی سالم داشته و در این مسیر به خوبی و با سرعت حرکت کنند. در این میان تغذیه به عنوان یکی از ارکان سبک زندگی تاثیر بسزایی در زندگی بشر دارد. قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت در مورد غذا و سبک زندگی اسلامی آموزه هایی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای آدمیان بیان داشته است که می توان به خوبی از آن بهره برد. ... . [aparat id="znZdj"]    

روش تهیه غذای آسمانی (شیر گوشت)

بسم الله الرحمن الرحیم روش تهیه غذای آسمانی (شیر گوشت) . از جمله بهترین غذاهای طب اسلامی بلکه بهترین و مقوی ترین غذا در طب اسلامی همین غذا می باشد. در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است که از این غذای بسیار مقوی مصرف شود تا دچار ضعف نشویم. . [aparat id="mWR8h"] . گفته می شود این غذا، غذای حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام بوده است که از طریق وحی برای ضعف بدن به آن حضرت سفارش شده است . . روایات: زِیَادِ بْنِ أَبِی الْحَلَّالِ قَالَ: تَعَشَّیْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ بِلَحْمٍ مُلَبَّنٍ فَقَالَ هَذَا مَرَقُ الْأَنْبِیَاءِ زیاد بن ابی حلال گفت: با امام صادق علیه السلام شام را با گوشتِ آمیخته با شیر صرف کردم سپس فرمود: این خورشتِ گوشت پیامبران است.     بحارالانوار/جلد۶۳/ص۶۹ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَصَابَهُ ضَعْفٌ فِی قَلْبِهِ أَوْ بَدَنِهِ فَلْیَأْکُلْ لَحْمَ الضَّأْنِ بِاللَّبَنِ امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس که او را ضعفی در قلبش یا بدنش اصابت کند، پس باید گوشت گوسفند با شیر بخورد. کَتَبَ إِلَیْهِ رَجُلٌ یَشْکُو ضَعْفَهُ فَکَتَبَ کُلِ اللَّحْمَ بِاللَّبَنِ مردی به سوی امیرالمؤمنین علیه السلام نامه نوشت و از ضعفش شکایت کرد: سپس حضرت به او نوشت: «شیرگوشت بخور» عَلِیٍّ ع قَالَ: إِنَّ نَبِیّاً مِنَ الْأَنْبِیَاءِ شَکَا إِلَی اللَّهِ الضَّعْفَ فِی أُمَّتِهِ فَأَمَرَهُمْ أَنْ یَأْکُلُوا اللَّحْمَ بِاللَّبَنِ فَفَعَلُوا فَاسْتَبَانَتِ الْقُوَّهُ فِی أَنْفُسِهِمْ امام علی علیه السلام فرمود: همانا پیامبری از پیامبران به سوی خدا از ضعف در امت خود شکایت کرد پس خدا آنها را امر نمود که شیرگوشت بخورند سپس انجام دادند و قوت در جانهایشان آشکار شد. أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اللَّحْمُ بِاللَّبَنِ مَرَقُ الْأَنْبِیَاءِ امام صادق علیه السلام فرمود: شیرگوشت، خورشتِ گوشت پیامبران است.   *** خواص شیر گوشت: مفید برای انواع ضعف های عمومی بدن، تقویت کننده قلب – مفید برای بیماریهای قلب مفید برای ام اس دیسک کمر، ALS سکته مغزی، بیماری های مرتبط باضعف عضلانی و….. توجه : پختن گوشت گوسفند با شیر طبیعی گاو قلب را تقویت میکند و در درمان بسیاری از مشکلات قلب کاربرد دارد . . ✔️مواد لازم جهت پختن گوشت و شیر: گوشت گوسفندی تازه. شیرطبیعی گاو که بمدت حداکثر بین ۲۰الی۳۰دقیقه جوشیده شده باشد. نمک طبیعی دریا ادویه پیاز درصورت دلخواه . ابتدا مانند آبگوشت و برای این که طعم غذا بهتر شود گوشت را با پیاز و روغن تفت دهید سپس گوشت  را روی حرارت گذاشته و شیر طبیعی را آرام آرام و در چند مرحله به آن اضافه نموده تاشیر نبرد وبایدگوشت بمدت سه الی چهار ساعت خوب با شیر پخته شود،و در پایان نمک طبیعی دریا و ادویه و پیاز به آن اضافه شود برای طعم دارشدن غذا. درپختن این غذا به هیچ وجه ازآب،رب استفاده نشود. با توجه به این که شیر مانند آب نیست و امکان دارد ببرد زیر غذا حتما باید بسیار کم باشد. در انتها با توجه به سلیقه خودتان می توانید ادویه مناسب اضافه کنید. اگر مقداری آرد جو یا سویق جو در انتهای فرایند پختن به غذا اضافه کنید بسیار خوشمزه خواهد شد. مقدارمصرف:هفته ای دوبار بعنوان شام یاصبحانه(درطب اسلامی نهار وعده مناسبی محسوب نمی شود ودلیل مدعای ما روایات وآیات قرآن کریم است که خوردن نهارمذمت شده). شیرگوشت،یک غذا داروی عالی در روایات بسیار به این دو ماده حیاتی و مهم در تغذیه اهمیت داده شده تا جایی که مهترین داروهای اسلامی که شافیه و داروی حضرت محمد صل الله علیه و آله هستند یکی از مواد اصلی آن ها شیر گاو است. و بهترین غذا در دنیا و آخرت گوشت معرفی شده و بهترین گوشت هم گوشت گوسفند بیان شده است. در روایتی امام علی علیه السلام می فرمایند : وقتی که مسلمان ضعیف شد گوشت و شیر بخورد. [محاسن ج۲ ص۴۶۷] البته این ترکیب خاص که گوشت با شیر پخته شود و مصرف شود روایت خاص دارد و شیوه ای بوده که حضرت نوح علیه السلام از آن استفاده می کرده و بعید نیست که یکی از رازهای طول عمر حضرت نوح علیه السلام همین غذا باشد. از امام صادق علیه السلام از امام باقر علیه السلام روایت شده که پیامبر (ص) فرمودند : حضرت نوح علیه السلام به خداوند از ضعف بدنش شکایت داشت. پس خداوند وحی کرد که گوشت را با شیر بپز و آن دو را بخور که من قوت را در این دو قرار دادم. [طب الائمه ص۶۴] علاوه بر روایت های بالا و روایات دیگر، تجربه نشان داده برای اشخاص زیادی که دوچار بیماری های سخت شده اند و بسیار ضعیف شده اند مثل ام اس، سکته قلبی و مغزی، میوپاتی و… این غذا، غذای بسیار مفیدی بوده است. نکات تهیه این غذا: برای پختن این غذا باید این نکته را مد نظر داشت که این خورشت مانند آبگوشت امروزی تهیه می شود و فقط به جای آب شیر در آن ریخته می شود. علاوه بر این باید چند نکته را رعایت کرد که خوشمزه تر تهیه شود. نکته اول این که پیاز و نخود یا دیگر مواد طبق سلیقه اضافه شود و مشکلی در خاصیت آن ایجاد نمی کند. منتهی رب گوجه فرنگی نیاز ندارد. نکته دیگر این که باید این غذا به آرامی و روی شعله کم طبخ شود تا شیر نبرد. نکته بعد این که بهترین ترکیب شیر گاو چرا یا حداقل شیری که صنعتی نباشد و گوشت گوسفند است. در این روش گوشت زودتر می پزد نسبت به زمانی که با آب پخته میشود. این غذا معروف و شناخته شده نیست ولی در روایات مدح شده است. هنگام ضعف بدن این غذا تهیه شود و برای بیمارانی که مشکلات قلبی دارند مفید و لازم است

زنبور عسل ماده – معجزات علمی قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم . زنبور عسل ماده - معجزات علمی قرآن . وقتی سوره ای به نام زنبورعسل در قرآن وجود دارد، یعنی اوج اهمیت خداوند بزرگ به حشره ای خارق العاده که زندگی خود را برای حیات کره زمین و انسان وقف کرده است. اگرچه زنبور برای کلونی خود تلاش می کند؛ اما ناخواسته و غریضی به انسان و کره زمین نیز نفع می رساند. [aparat id="vz3cF"] آیات مختلف قرآن در سوره نحل بیانگر اهمیت زیاد زنبور عسل برای بشر است. به صورت پیوسته تاکید می شود که باید بر روی این حشره تفکر کرد و از آن درس گرفت و همین موضوع تلاش دانشمندان مسلمان برای کشف حقایق زنبور عسل را در پی داشته است. در ادامه این مطلب به برخی قسمت های آیات قران اشاره می کنیم که در آن تلاش شده به نقش های مختلف زنبور عسل اشاره شده و سپس مابقی را بر عهده اندیشمندان بگذارد. اندیشمندان و محققانی که وظیفه دارند اطلاعات تکمیلی در مورد این حشره را پیدا کرده و از اهمیت آن پرده بردارند. اهمیتی که خود عامل مصرف بیشتر فراورده های زنبور عسل خواهد شد.  

معجزه اثبات کروی بودن زمین در قرآن ۱۴۰۰ سال پیش

بسم الله الرحمن الرحیم . معجزه اثبات کروی بودن زمین در قرآن ۱۴۰۰ سال پیش . خداوند متعال در قرآن زمین را به عنوان جایگاهی که برای زندگی انسان آماده و مهیاء است معرفی می نماید، اما کلمات و واژه هایی مانند: مدّ یا مسطح بودن که در قرآن در مورد زمین به کار رفته است، به معنای همواری و گسترده بودن است ( در مقابل ناهمواری و پستی و بلندی ) نه به معنایی مقابل کرویّت. بنابراین در قرآن هیچ آیه ای وجود ندارد که به طور صریح دلالت بر مسطّح بودن ( مقابل کرویت زمین ) بکند؛ زیرا « مدّ » به معنای گستردن در راستای راحتی و آسایش و در مقابل ناهمواری می باشد نه مقابل کروی بودن. « مهاد » نیز برای بیان جهت آسایشی است که خدا در زمین قرار داده است تا انسان ها در روی آن احساس راحتی نمایند. [aparat id="VHhQJ"] پس این آیات هیچ گونه دلالتی که قرآن کرویت زمین را ردّ می کند ندارند . بلکه آیات زیادی در قرآن وجود دارد که کرویّت زمین با آن کاملاً هماهنگ است. و بر کرویّت زمین صحّه می گذارد که این خود اعجازی از اعجاز های علمی قرآن بوده و دلالت بر عظمت و الاهی بودن آن دارد. .  

نظم خاص در طبیعت

بسم الله الرحمن الرحیم . نظم خاص در طبیعت . نظم یکی از ارکان اصلی طبیعت است که باعث بقای موجودات زنده و اعضای غیرزنده زمین می شود. در واقع چیزی که به آن نظم طبیعت گفته می شود، حاصل اتفاقاتی است که به همه موجودات زنده در جایگاه و اندازه خود، حق حیات می دهد و به عناصر غیر زنده، اجازه حضور و تاثیرگذاری. گونه های مختلف گیاهی و جانوری با تنوع و تعداد مشخصی در یک اکوسیستم رشد و نمو می کنند و مادامی که اتفاق خاصی رخ ندهد این نسبت (تنوع و تعداد گونه ها) تغییر چندانی نخواهد کرد. [aparat id="f1uhz"]     منظور از تعادل را می توان با مدلی ساده روشن تر ساخت. جنگلی طبیعی و کوچک را در نظر بگیرید که در آن بیست گونه گیاه و بیست گونه جانور زندگی می کنند. (البته مثالی که آوردیم خیالی است، چرا که در کوچک ترین جنگل های طبیعی جهان هم تعداد گونه ها، ده ها برابر تعدادی است که در بالاگفتیم، اما برای ساده شدن موضوع، فعلاً به همین تعداد بسنده می کنیم.) این گونه ها با توجه به عوارض زمین و امکانات محل زندگی شان، خود را با محیط اطراف وفق داده اند. غذای تمامی گونه ها نیز مشخص است و به نسبت مقدار غذای موجود، تعداد گونه ها تفاوت دارد. یعنی نسبت مستقیمی بین عرضه و تقاضای مواد غذایی در جنگل وجود دارد.  

شگفتی طبیعت همراه با آیات قرآن

بسیم الله الرحمن الرحیم . شگفتی طبیعت همراه با آیات قرآن . طبیعت یکی از هزاران نعمت هایی است که خداوند به مخلوقاتش عطا فرموده تا در ضمن استفاده و لذت از آن، در حفظش کوشا باشند.طبیعت یعنی هر آنچه که خداوند مهربان به ما عطا کرده است ؛ از سرسبزی و زیبایی کوه و دشت و صحرا تا دریا و غروب خورشید و بسیاری از چیز های دیگر که زبان، قادر به وصف آن نیست. [aparat id="Vxl0I"] تماشای طبیعت خیلی لذت بخش است. از درختان زیبا گرفته تا گل های رنگارنگ و عطرآگین و گونه های حیوانی قشنگ و سبزه زارهای پهناور و کوه های برافراشته، همگی چشمان ما را به تماشای خود فرا می خوانند .  

شگفتی طبیعت همراه با آیات قرآن

بسیم الله الرحمن الرحیم . شگفتی طبیعت همراه با آیات قرآن . طبیعت یکی از هزاران نعمت هایی است که خداوند به مخلوقاتش عطا فرموده تا در ضمن استفاده و لذت از آن، در حفظش کوشا باشند.طبیعت یعنی هر آنچه که خداوند مهربان به ما عطا کرده است ؛ از سرسبزی و زیبایی کوه و دشت و صحرا تا دریا و غروب خورشید و بسیاری از چیز های دیگر که زبان، قادر به وصف آن نیست. [aparat id="hca1y"] تماشای طبیعت خیلی لذت بخش است. از درختان زیبا گرفته تا گل های رنگارنگ و عطرآگین و گونه های حیوانی قشنگ و سبزه زارهای پهناور و کوه های برافراشته، همگی چشمان ما را به تماشای خود فرا می خوانند .  

http://"/resources/theme/mashreghnews/js/main.min.js?_=20181215_01"

درخت کاری عجیب و هنرمندانه با طراحی فوق العاده میکس تلاوت (فیلم)

بسم الله الرحمن الرحیم درخت کاری عجیب و هنرمندانه با طراحی فوق العاده میکس تلاوت . [aparat id="2FGHB"]

تصاویر باورنکردنی از طبیعت

بسم الله الرحمن الرحیم . تصاویر باورنکردنی از طبیعت . [aparat id="7Rlv8"]        

برگ درختان و نسبت طلایی ، معجزه قرآن کریم

بسم الله الرحمن الرحیم . برگ درختان و نسبت طلایی ، معجزه قرآن کریم . به اطراف خود بنگرید، شاید در نگاه اول، همه چیز معمولی به نظر برسد، گویی همه چیز خیلی ساده به وجود آمده است. به‌عنوان مثال به درختان، گل‌ها و گیاهان نگاه کنید. انگار خیلی عادی رشد کرده و شکل گرفته‌اند. اما اصلاً اینگونه نیست. نگاهی به نظم و اشکال هندسی شگفت‌انگیز آن‌ها، خبر از چیز دیگری می‌دهد.  به هر بخش آن‌ها که نگاه کنید، انضباط و تقارنی شگفت‌انگیز به چشم می‌خورد. هر شاخه، برگ، گل، غنچه، جوانه و حتی گلبرگ با نظمی حیرت انگیز و توجه به کوچک‌ترین اشکال هندسی و متقارن شکل گرفته‌اند. اشکالی که از قوانین ثابت و مشخصی پیروی می‌کنند. [aparat id="GKsSx"] اگر خاطرتان باشد، پیش از این و در بررسی سبزی شگفت‌انگیز به این مسئله پرداخته بودیم. رومانسکو براکلی که از نظم ریاضی و دنباله‌ی اعداد فیبوناچی تبعیت می‌کرد. سبزی که سلامت و ریاضیات را با هم جمع بسته بود. در طبیعت نیز اوضاع به همین شکل است. به هر گوشه که نظر کنید، اشکال هندسی خودنمایی می‌کنند. دنباله فیبوناچی و نسبت طلایی (عدد فی که به نام نسبت خدا هم شناخته می‌شود)، همه جا را تحت سیطره‌ی خود قرار داده‌اند. هر چند این دنباله‌ی عددی، صدها سال قبل از میلاد مسیح توسط ریاضیدانان هندی توضیح داده شده بود، ولی سرانجام به نام ریاضیدان ایتالیایی لئوناردو فیبوناچی نام‌گذاری شد. [aparat id="7Rlv8"]

بررسی نقش دانشمندان مسلمان در شکوفایی و پیشرفت علوم

بسم الله الرحمن الرحیم بررسی نقش دانشمندان مسلمان در شکوفایی و پیشرفت علوم . امید حیدری عبدی  دانشجوی کارشناسی رشته آمارکاربردها دانشگاه پیام نور تهران . متن کامل مقاله : PDF : نهضت علمی مسلمانان در ترویج کشاورزی . چکیده در این مقاله تلاش می شود از دیدگاه تاریخی به نقش و تأثیر دانشمندان مسلمان و فرهنگ و تمدن بر شوکوفایی و پیشرفت علوم از جمله ریاضیات در جهان به طدور فهرست وار اشاره شود همچنین تلاش می شود به معرفی برجسته ترین ریاضیدان ها در پیشرفت فرهنگ و تمدن جهان ، از صدر اسلام تا قرون جدید پرداخته شود . واژگان کلیدی : جهان اسلام، فرهنگ و تمدن اسلام، دانشمندان اسلامی ................................................................................................................. منبع : مجموعه کامل آثار و مقالات برگزیده نهمین کنگره پیشگامان پیشرفت      

سیر تحول گیاه شناسی و گیاھان داروئی در تمدن اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم سیر تحول گیاه شناسی و گیاھان داروئی در تمدن اسلامی . غلامرضا منتظری  دکتری تاریخ فرھنگ و تمدن اسلامی - استادیار گروه معارف اسلامی . آدرس مقاله : https://civilica.com/doc/913648/ . چکیده مقاله علم گیاه شناسی و گیاھان داروئی با نھضت ترجمه در تمدن اسلامی شکل می گیرد و در قرن پنجم (ه.ق) با تدوین رسانه ھای تخصصی و آغازسفرھای علمی و پژوھشی، ارکان آن، قوام و استحکام می یابد. در قرن ششم و ھفتم (ه.ق) با نگارش کتب جامع گیاھان داروئی، پیدایش اولین دائره المعارف ھای مصور گیاه شناسی، و افزوده شدن مشاھدات عینی و تجارب عملی بر مباحث نظری، دوره رونق و شکوفائی این علم فراگردید و در قرن ھشتم (ه.ق)، بسان دیگر علوم عقلی و نقلی، به دلیل کاھش تالیفات، فروغ گذشته را از دست داد و به رکود انجامید. . کلیدواژه ها : تمدن اسلامی، سیر تحول، گیاه شناسی، گیاھان دارویی .................................................................................................................... منبع : اولین همایش ملی فیتوشیمی گیاهان دارویی، ارتقاء سلامت و تجارت

منابع طبیعی در کلام ولایت

بسم الله الرحمن الرحیم  منابع طبیعی در کلام ولایت . بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در حوزه منابع‌طبیعی و محیط‌ زیست . تهیه کننده : سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور - دفتر روابط عمومی و امور بین الملل تدوین و گردآوری: رضا نیکدخت . متن کامل کتاب- pdf - منابع طبیعی در کلام ولایت  . . شمارگان : ۱۰۰۰۰ نسخه ناشر: نشر اسرار علم چاپ: صادق شابک : ۹۷۸-۶۰۰-۷۱۹۱-۷۴-۳

درخت عجیبی که خود یک جنگل است

بسم الله الرحمن الرحیم . درخت عجیبی که خود یک جنگل است . [video width="128" height="96" mp4="http://mtkeslami.ir/wp-content/uploads/2021/08/درخت-عجیبی-که-خود-یک-جنگل-است-۱٫mp4"][/video]

آفرینش خدا در درخت

بسم الله الرحمن الرحیم آفرینش خدا در درخت (شگفتی ها در آفرینش و پرورش درختان) . ریشه ها، آرام، آرام خاک را می گیرند. شاخه ها امّا به سرعت، قلب آسمان را می شکافند و پیش می روند. شاخه ها می روند تا معنای برگ شدن را درک کنند و حسِّ به بار نشستن را. آری! اینک نوبت رسیده به فصلی جدید از آفرینش. . [video width="306" height="446" mp4="http://mtkeslami.ir/wp-content/uploads/2021/08/آفرینش-خدا-در-درخت.mp4"][/video] . درخت، این سبزگونِ ستودنی، این سایه سارِ سرسبزی و این سراسر سخاوت. بزرگ است و باشکوه؛ سال هاست که در زمین فرو رفته و با زمین آمیخته. درخت، طراوتِ همیشه جاری طبیعت است و تفسیرِ سبزی است برای بی تابی پرندگان. درخت، پیامی دیگر است از آفرینش برای زمینِ خاکی و خاک نشینان زمینی. بی شک، زلال «وَجَعَلْنا فِیها جَنّاتٍ مِنْ نَّخیلٍ وَ أَعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فِیها مِنَ الْعُیُون» است که درختان را به بار می نشاند و ریشه های دونده شان را در مسیرهای خاکیِ زمین، به تکاپو وا می دارد. اینک زمستان و بادِ وزان، با سر انگشتانِ لرزان، می وزد و می وزد و چهره یخ زده درختان را می آزارد. شاخه ها به پنجه های طبیعت سپرده می شوند. برگ ها سوارِ مرکبِ باد می روند و می روند. و بهار می رسد که سرآغاز شکفتن است و سهم درختان است از زندگی. زمین، پذیرای سبزی است و طراوت و درختان، قامت بسته اند برای تماشای بهار. اینک، بهار با تکیه بر دوشِ درختان است که معنا یافته و طبیعت بر شانه های درختان است که برپا ایستاده. چترِ درختان بر سرِ خاک گسترده و حسّی روح افزا بر شاخه های خشکیده به بار نشسته. و افسوس که بشر تبر در دست، می آید. ... و درخت، این طراوتِ همیشه جاریِ طبیعت... .................... اکرم کامرانی

درخت عجیبی که خود یک جنگل است

بسم الله الرحمن الرحیم درخت عجیبی که خود یک جنگل است  عجایب آفرینش الهی در طبیعت . اگر شما نیز جز کسانی باشید که از فاصله دور از درخت بزرگ بانیان در باغ جاگادیش چاندرا بوس واقع در منطقه "شیب پور" در نزدیکی کلکته بازدید کنید شاید آن را با یک جنگل اشتباه بگیرید. این درخت با مساحت ۱۴۴۹۳ متر مربع وسیع ترین درخت در جهان به شمار می رود. [aparat id="vAKkx"] هنوز هیچ فردی از سن دقیق این درخت بدلیل فقدان اطلاعات زمان کاشت آن اطلاعی ندارد اما کارشناسان تخمین می زنند این درخت عجیب دست کم ۲۵۰ ساله و متعلق به قرن ۱۹ میلادی باشد. در طول این سال ها اگرچه این درخت توانست از گزند دو طوفان موسمی شدید در سال های ۱۸۶۴ و ۱۸۶۷ در امان بماند اما تنه اصلی آن مورد هجوم قارچ های کشنده قرار گرفت. این مسئله موجب شد تا در سال ۱۹۲۵ تنه اصلی درخت قطع شود. اما با وجود این جراحی بزرگ( قطع تنه اصلی) بانیان بزرگ هنوز باپرجاست و به رشد خود ادامه می دهد. بانیان بزرگ که به عنوان یک جاذبه توریستی محسوب می شود هر ساله گردشگران زیادی را راهی این منطقه از هندوستان می کند. گفتنی است؛ درخت بانیان در واقع گونه ای انجیر وحشی است که درخت ملی هندی ها نیز به شمار می رود.

ستارگان و درختان سجده می کنند – تفکر در کلام خداوند و حکمت آن

بسم الله الرحمن الرحیم ستارگان و درختان سجده می کنند تفکر در کلام خداوند و حکمت آن . [video width="640" height="360" mp4="http://mtkeslami.ir/wp-content/uploads/2021/08/500000000.mp4"][/video]

نسخه چاپی قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن

بسم الله الرحمن الرحیم  نسخه چاپی قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن . آئین‌نامه قانونی لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب ۱۳۵۸,۰۵,۲۲با اصلاحات و الحاقات بعدی . هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۲۲/۵/۵۸ بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی آئین‌نامه قانون لغو مالکیت اراضی موات‌شهری و کیفیت عمران آن را بشرح زیر تصویب نمودند: . فصل اول - نحوه اعلام بمالکین ماده ۱ - وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است بمالکین اراضی مشمول تبصره ذیل ماده یک قانون مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب ۵/۴/۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی از طریق جراید کثیرالانتشار و سایر رسانه‌های گروهی اعلام نماید که ظرف مهلتهای تعیین شده در ماده ۶ این آئین‌نامه نسبت‌ بعمران و آبادی اراضی خود با رعایت ضوابط این آیین‌ نامه اقدام نمایند وگرنه پس از انقضای مهلت مقرر و عدم اقدام نسبت بعمران و آبادی، زمین بلاعوض‌ بتصرف دولت در خواهد آمد. . فصل دوم - مقررات تشخیص اراضی موات و عمران و آبادی ماده ۲ - زمین موات از نظر این قانون زمینی است که معطل مانده و عمران و آبادی در آن بعمل نیامده باشد، عمران و آبادی قابل قبول بشرح زیر است: ۲ - ۱ - زمین قبلا بصورت خانه بوده و در سند مالکیت قید شده باشد. ۲ – ۲- هر گاه در زمین قبلا ساختمانی بوده و بعداً خراب شده و فعلا بقایای آن مشهود باشد و در این صورت معادل ۴ برابر مساحت زیربنای ساختمان مخروبه،‌احیاء شده محسوب میگردد. ۲ - ۳ -اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغهای گلی که لااقل سه چهارم مساحت مزین آن زیر کشت باشد. ۲ - ۴ باغ مشجر اعم از مثمر و غیر مثمر که در هر صد متر مربع ۶اصله درخت سه ساله کاشته شده باشد، مشروط بر اینکه با در نظر گرفتن خیابان‌بندی و‌تأسیسات مورد نیاز باغ لااقل سه چهارم از مساحت زمین مشجر باشد. ۲ - ۵ - نوع استفاده از اراضی و باغات مذکور در بندهای ۲ - ۳ و ۲ - ۴ تغییر ناپذیر است ولی صاحبان این اراضی و باغات میتوانند با رعایت مقررات‌شهرداری محل برای سکونت شخصی و یا رفع نیازمندیهای زراعی و باغداری یک دستگاه ساختمان که مساحت زیربنای آن از ۲۵۰ متر مربع تجاوز ننماید‌احداث نمایند. ۲ - ۶ - در صورتیکه در زمین ساختمان احداث شده باشد، لااقل یک طبقه آن کامل مسقف و قابل بهره‌برداری بوده و مجموع مساحت زیربنای آن ازیک چهارم ‌مساحت کل زمین کمتر نباشد. ۲ - ۷ - در مورد پارکینگ‌ها - اتوشوئی‌ها - تعمیرگاهها و تأسیسات مشابه عمران آن تابع ضوابط مطرح جامع بوده و در شهرهائی که ضوابطی وجود نباشد‌ شهرداریها ضوابط آن را تعیین خواهند نمود و چنانچه تأسیساتی که در گذشته بوجود آمده است دارای پروانه کسب بوده و یا دائر باشند احیاء شده محسوب‌میشود. ۲ - ۸ - هر گاه اعیانی استخر شنا یا ورزشگاه باشد در این صورت مساحتی معادل حداکثر ۸ برابر سطح زیر بنا احیاء شده محسوب می‌شود. ۲ - ۹ - اراضی مشمول بندهای ۲ - ۷ و ۲ - ۸ غیر قابل تفکیک بوده و نوع استفاده از آنها تغییر ناپذیر است، ولی مالکین آن می‌توانند طبق ضوابط شهرداریها‌نسبت به تکمیل و مرمت آنها اقدام نمایند. ماده ۳ - کسانی که اراضی آنها مشمول تبصره ذیل قانون اصلاح قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب ۲۸/۴/۱۳۵۸ شورای انقلاب‌اسلامی میباشد و در پروانه ساختمانی آنها مدت معین نشده باشد مکلفند ظرف ۳ ماه از تاریخ انتشار این آئین‌نامه بدستگاه‌های ذیربط مراجعه و تاریخ‌متناسبی را که برای عمران اراضی آنها وسیله دستگاه‌های مذکور معین میشود رعایت نمایند. ماده ۴ - کسانیکه تا قبل از تاریخ قانون اصلاح قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن برای عمران زمین خود پروانه دریافت نموده و کار را‌نیز شروع نموده باشند مکلفند نسبت بعمران زمین خود طبق ضوابط این آئین‌نامه در مدت قید شده در پروانه ساختمان اقدام نمایند و چنانچه در پروانه‌ساختمانی آنها مدت معین نشده باشد باید بشهرداریها مراجعه و تاریخ متناسبی را که برای عمران اراضی آنها معین می‌شود رعایت نمایند. . فصل سوم - اراضی مشمول تبصره ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن ماده ۵ - مساحت یک قطعه زمین کوچک در تبصره فوق‌الذکر برای شهرهائی که مطابق سرشماری سال ۱۳۵۵ بیش از دویست هزار نفر جمعیت دارند ۱۰۰۰‌متر مربع و برای شهرهائی که کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند ۱۵۰۰ متر مربع خواهد بود. تبصره ۱ - هر گاه قطعه کوچک بیش از مساحت پیش‌بینی شده در ماده ۵ بوده و مازاد بصورت یک قطعه مستقل قابل تفکیک و استفاده نباشد در اینصورت‌مساحت اضافی جزو قطعه محسوب است. تبصره ۲ - مراد از مالکیت خانه مسکونی مندرج در تبصره ذیل ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن، مالکیت ۶ دانگ اعیانی‌واحد مسکونی میباشد. ماده ۶ - مهلت مقرر برای عمران زمینهای کوچک موضوع تبصره ۱ قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن بشرح زیر تعیین میگردد: ۶ - ۱ - در شهرهائیکه برابر سرشماری سال ۱۳۵۵ کمتر از پنجاه هزار نفر جمعیت دارند از تاریخ اعلام قبول در خواست گواهی مهلت عمران ۶ سال میباشد. ۶ - ۲ - در شهرهائی که برابرسرشماری سال ۱۳۵۵ بیش از پنجاه هزار نفر وکمتر از دویست هزار نفر جمعیت دارند از تاریخ اعلام قبول در خواست گواهی مهلت عمران ۵ سال میباشد. ۶ - ۳ - در شهرهائی که برابر سرشماری سال ۱۳۵۵ بیش از دویست هزار نفر جمعیت دارند از تاریخ اعلام قبول در خواست گواهی مهلت عمران ۴ سال میباشد. ماده ۷ ‌ـ ‌کسانی که در تاریخ تصویب قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب ۵/۴/۵۸ شورای انقلاب اسلامی صاحب یک و‌احد مسکونی غیر آپارتمانی که مساحت عرصه آن از ۱۵۰ مترمربع تجاو‌ز ننماید و یا یک و‌احد آپارتمانی با مساحت اختصاصی حداکثر ۱۰۰ مترمربع باشد (در شهرهای موضوع شق او‌ل ماده ۵ این آئین‌نامه) و در سایر شهرها موضوع شق دو‌م ماده ۵ آئین‌نامه مذکور مساحت و‌احد مسکونی غیر آپارتمانی از دو‌یست متر تجاو‌ز نماید و یا و‌احد مسکونی او در رهن بانک یا مؤسسه و‌ام دهنده رسمی (بخش دو‌لتی یا خصوصی) در مقابل و‌ام مسکن باشد، میتواند از مزایای تبصره یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری استفاده نماید. ماده ۸ - اشخاص مشمول تبصره ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن در صورتیکه مشاعاً مالک زمینی باشند هر یک از آنها‌میتوانند در سهم خود از مزایای قانونی مندرج در این فصل استفاده کنند. . فصل چهارم - تعیین تکلیف اراضی موات ماده ۹ - مالکیت اراضی موضوع ماده ۲ این آئین‌نامه که زمین خود را مشمول یک یا چند بند ماده مزبور میدانند مکلفند ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب‌این آئین‌نامه بمحلهائی که وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می‌کنند مراجعه نمایند و با تسلیم فتوکپی سند مالکیت زمین و کروکی مربوط تقاضای صدور‌گواهی مبنی بر موات نبودن زمین خود دریافت دارند. ماده ۱۰ - افرادی که بر اساس این قانون خود را مشمول تبصره ذیل ماده یک قانون میدانند باید ظرف سه ماه از تاریخ اجرای این آئین نامه در خواست خود را منضم به فتوکپی سند مالکیت زمین وکورکی مربوط به محل هائیکه وزارت مسکن وشهر سازی وتعیین نموده تسلیم وگواهی لازم دریافت نمایند تفکیک اینگونه اراضی ممنوع است. در صورت عدم مراجعه در مهلت مقرر وعدم صدور گواهی زمین بتصرف دولت در میآید. تبصره ۱ ‌ـ‌ در صورتیکه مالکیت اشخاص از طریق انحصار و‌راثت یا آراء دادگاهها و یا بنچاق نامه‌های رسمی احراز شده باشد لکن هنوز منجر بصدو‌ر سند مالکیت رسمی نشده باشد در صورتیکه اشخاص مذکور و‌اجدشرایط تشخیص داده شوند میتوانند از مهلت عمران استفاده نمایند. تبصره ۲ ‌ـ‌ چنانچه صحت معامله و مالکیت اشخاصی که زمینی را بصورت قسطی خریداری نموده‌اند و هنوز فاقد سند مالکیت رسمی میباشند و یا برطبق عرف محل با سند عادی معامله کرده‌اند و یا سایر موارد مشابه در کمیسیونی متشکل از نماینده دادگاه شهرستان نماینده اداره ثبت محل و نماینده و‌زارت مسکن و شهرسازی احراز گردد، در صورت دارا بودن سایر شرایط میتوان برای آنها گواهی عمران صادر نمود از تاریخ صدو‌ر گواهی عمران باقی‌مانده اقساط با توجه به رو‌شهای قیمت‌گذاری سازمانهای عمران اراضی شهری و به تشخیص کمیسیون مذکور به سازمانهای عمران اراضی شهری پرداخت خواهد شد. تبصره ۳ ‌ـ‌ شرایط احراز مالکیت مندرج در دو تبصره فوق برای احراز مالکیت اشخاص مندرج در ماده ۹ آئین‌نامه مربوط به قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن نیز قابل تسری است. اشخاصی که خود را مشمول یکی از تبصره‌های فوق میدانند از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه به بمدت ۱۵ رو‌ز فرصت مراجعه به سازمان عمران اراضی شهری را دارند. ماده ۱۱ - اراضی موات متعلق بوزارت خانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسساتی که مشمول حکم مستلزم ذکر نام آنهاست نیز در اختیار وزارت‌مسکن و شهرسازی قرار خواهد گرفت. تبصره - موقوفات عام که اسنادد [اسناد] مالکیت وقف‌نامه‌های آنها حاکی از عمران و آبادی درآن باشد احیاء شده محسوب میگردد، ولی در هر حال مشمول بند ۲ - ۵‌این آئین‌نامه خواهد بود و اگر ضروری باشد از اینگونه اراضی استفاده‌ای غیر از آنچه در وقفنامه ذکر شده است بشود موافقت هیئت وزیران الزامی است. ماده ۱۲ - مراد از محدوده قانونی (۲۵ ساله) مذکور در ماده یک قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن محدوده‌ایست که بر طبق ضوابطی ‌که از طرف وزارت مسکن و شهرسازی تهیه میشود تعیین شده باشد. ماده ۱۳ - شهرداریها در موقع صدور پروانه ساختمان برای کسانی که طبق تبصره ذیل ماده یک قانون میخواهند اقدام بعمران نمایند موظف میباشند تعهد‌لازم را از متقاضی اخذ نمایند تا چنانچه بعداً ثابت شود که واجد شرایط مندرج در تبصره ذیل ماده یک قانون نبوده، تصرف او بر روی زمین تصرف غیر قانونی‌در تعرض باموال عمومی تلقی میشود و طبق مقررات مربوطه با او رفتار خواهد شد. ماده۱۴- هرگاه شهرداریها بعلت ضوابط ومقررات طرح جامع وتفضیلی ویا بعلل دیگر نتوانند برای متقاضیان پروانه صادر نمایند وزارت مسکن وشهرسازی باید بدرخواست شهرداریها یک قطعه زمین در در حد نصاب تفکیک مجاز شهرداریها از زمینهائیکه بتصرف دولت درآمده به مالکین واجد شرایط بطور رایگان، ضمن انتقال سند مالکیت زمینی که در طرح قرار میگیرد به نام وزارت مسکن وشهر سازی واگذار نماید. ماده ۱۵ - در مورد زمینهائی که طبق قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن و قانون اصلاحی آن بتصرف دولت درآمده است، اعلام وزارت‌مسکن و شهرسازی برای ابطال اسناد مالکیت و تفکیک آنها و صدور پروانه ساختمانی کافی است و سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداریها مکلف بانجام‌درخواست وزارت مسکن و شهرسازی خواهند بود. . فصل پنجم - نحوه واگذاری اراضی ماده ۱۶ - زمینهائی که در داخل محدوده‌های خدماتی شهری به تصرف دولت در میآید باید مجاناً برای نیازمندیهای عمومی شهر اختصاص یابد و در صورتیکه زمین با تشخیص شهرداری محل و تصویب مقامات ذیصلاح شهر مازاد بر نیازمندیهای عمومی شهر باشد وزارت مسکن وشهرسازی نسبت بواگذاری این گونه زمینها بمتقاضیان اقدام خواهد نمود. ماده ۱۷ ‌ـ‌اراضی خارج از محدو‌ه خدماتی شهرها که در داخل محدو‌ده قانونی است باید از طرف و‌زارت مسکن و شهرسازی آماده و براساس طرحهای تفصیلی تفکیک شده و زمینهائی که برای نیازمندیهای عمومی شهر اختصاص یافته مجاناً در اختیار مؤسسات ذیصلاح دو‌لتی قرار گیرد و زمینهائی که به بخش خدمات خصوصی و‌اگذار میشود باید با نظر شهرداری و تصویب مقامات ذیصلاح شهر برای عمران فرو‌خته شود. ماده ۱۸ ‌ـ‌زمینهائی که برای و‌احدهای مسکونی تک و‌احدی آماده‌سازی و تفکیک شده با رعایت او‌لویتهای زیر در صورتیکه تعداد متقاضی و‌اجدشرایط بیش از قطعات مورد معامله باشد از طریق قرعه‌کشی به متقاضیان فرو‌خته خواهد شد. ۱۸ ‌ـ۱- ‌متقاضی وافراد تحت تکفل او فاقد واحد های مسکونی وزمین باشند. ۱۸ ‌ـ‌‌۲ـ‌ تاریخ سکونت و اشتغال درمحل مورد تقاضا نباید بعد از فرو‌ردین سال ۱۳۵۳ باشد و کسانیکه مدت بیشتری در محل مورد تقاضا سکونت داشته باشند او‌لویت خواهند داشت. تبصره: کارمندان دو‌لت نظیر قضات، پرسنل نیرو‌های مسلح، مأ‌مورین شهربانی، ژاندارمری و و‌زارت کشور که نوع شغل و خدمت آنها ایجاب میکند که هر چند مدتی در یکی از شهرستانهای کشور انجام و‌ظیفه نمایند از شمول بند ۲ ماده ۱۸ آئیننامه خارج میباشند و اینگونه کارمندان دو‌لت برای یکبار با جلب ‌نظر سازمان متبوع میتوانند در هر یک از شهرستانهای ایران که در نظر دارند بطور دائم ساکن آن شهرستان شوند. سازمان عمران اراضی شهری محل مورد تقاضا مکلف به قبول تقاضای آنان می‌باشد. مشرو‌ط برآنکه این تقاضا برای شهرستان تهران و حومه آن نباشد. ۱۸ ‌ـ۳‌‌ـ‌ متقاضی باید امکانات مالی لازم برای ساختمان را تأ‌مین کرده باشد. ماده ۱۹ ‌ـ‌و‌زارت مسکن و شهرسازی، قیمت زمین‌های آماده شده را براساس هزینه متوسط تأ‌سیسات زیربنائی و درصدی بابت سایر هزینه‌های بالاسری آنها و با رعایت نحوه استفاده از زمین تعیین و به متقاضیان و‌اجدشرایط و‌اگذار خواهد کرد. جزئیات ضوابط و شرایط و‌اگذاری اراضی در هر منطقه را و‌زارت مسکن و شهرسازی با همکاری شهرداری محل تعیین و به اطلاع عموم خواهد رسانید. ماده ۲۰ ‌ـ‌در زمینهائی که ساختمان بیش از یک و‌احد مجاز می‌باشد (آپارتمان‌سازی) متقاضیان احداث آپارتمان می‌توانند بصورت گرو‌هی با و‌کالت رسمی یک نفر با رعایت طرح جامع و تفصیلی شهر و مفاد ماده ۱۸ این آئین‌نامه نسبت به احداث اقدام نمایند. ماده ۲۱ – شرکتهای رسمی تأمین مسکن که شرایط و صلاحیت آنها طبق ضوابطی باشد که از طرف وزارت مسکن و شهرسازی تعیین شده است می‌توانند ‌درخواست زمین نموده و اقدام باحداث آپارتمان و یا خانه تک واحدی نموده و طبق قیمتی که بیش از قیمتی که وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می‌کند‌نباشد نسبت بفروش آنها اقدام نمایند. تبصره – شرکتهای تعاونی مسکن وکارخانجات وکارگاههای تولیدی که تعهد نمایند در زمین مورد واگذاری برای اعضاء وکارکنان خود طبق ضوابط وزارت مسکن وشهرسازی خانه سازی نموده به آنها واگذار نمایند مشمول مفاد ماده ۲۱ خواهند بود. ماده ۲۲ - واگذاری قطعی زمین موقعی انجام خواهد گرفت که گواهی پایان عملیات ساختمانی از طریق مراجع ذیصلاح صادر شده باشد. ماده ۲۳ - تاریخ اجرای این آئین‌نامه توسط وزارت مسکن و شهرسازی در هر شهر تعیین و اعلام خواهد شد. . . _______________________________________________________________________ منبع : معاونت حقوقی رئیس جمهوری

تبارشناسی حقوقی و تقنینی مالکیت زمین در ایران

بسم الله الرحمن الرحیم  تبارشناسی حقوقی و تقنینی مالکیت زمین در ایران (چکیده) . مسعود امانی  هادی دهنوی   استادیار دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام  کارشناسی ارشد معارف اسلامی و حقوق خصوصی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام . (متن کامل مقاله در نورمگز یا مکیران) . چکیده موضوع مالکیت بر اراضی از دیرباز جزء پیچیده‌ترین مسائل اجتماعی ایران بوده است. با تبارشناسی و تحلیل تاریخی وضعیت اراضی می‌­توان سیر تطور مالکیت و روش‌­های تثبیت آن در ایران و به عبارت بهتر نظام حقوقی حاکم بر آن را اصطیاد نمود. بر این اساس به نظر می‌­رسد که باید بین اراضی مزروعی از یک سو و جنگل­‌ها و مراتع از سوی دیگر تفاوت قائل شد. همچنین، به نظر می‌­رسد که می‌توان مشروطیت و دستورگرایی را نقطه عطفی در تثبیت مالکیت بر اراضی تلقی نمود، چه آنکه مطابق ماده ۱۵ متمم قانون اساسی مشروطه، اصلاحات اساسی در نظام مالیاتی ایالات به وجود آمد و امتیازات شاهزادگان و روش تیولداری نسخ گردید و پس از آن در دوران پهلوی، با الزامی شدن ثبت املاک غیرمنقول، اصلاحات ارضی به وجود آمد و مناسبات ارضی در ایران را پس از قرن‌ها تغییر داد و پس از انقلاب اسلامی نیز اعتبار واگذاری اراضی از طریق اصلاحات ارضی مورد تأیید قرار گرفت. در مورد جنگل‌­ها و مراتع نیز باید گفت که قبل از انقلاب با توجه به قراردادهای امتیاز دوران قاجار، قانون­گذاران جنگل­‌ها را جزء املاک دولتی به حساب آورده بودند ولی پس از انقلاب با توجه به احتساب مراتع به عنوان مشترکات عامه، در قوانین مختلف از جمله اصول قانون اساسی و لایحه قانونی نحوه واگذاری و احیاء اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران و همچنین آیین‌نامه آن، مورد تقنین واقع شده و تعیین تکلیف گردید. . کلیدواژه‌ها زمین  اراضی  مالکیت  اسلام  ایران ........................................................................................... منبع : نشریه قضاوت، پیاپی ۹۲ (زمستان ۱۳۹۶)

نظام حقوقی مالکیت زمین در سایر کشورها و ارتباط آن با پدیده زمین خواری

بسم الله الرحمن الرحیم  نظام حقوقی مالکیت زمین در سایر کشورها و ارتباط آن با پدیده زمین خواری . علی مشهدی دانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی مسعود فریادی دانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی . متن کامل مقاله : PDF : نظام حقوقی مالکیت زمین در سایر کشورها ... . چکیده با وجود تصویب قوانین و مقررات مختلف برای جلوگیری از تغییر غیر قانونی کاربری و تصرف زمینهای عمومی در ایران، پدیده موسوم به زمینخواری که طی آن عدهای اقدام به تغییر غیر قانونی کاربری زمین یا تصرف زمینهای عمومی می کنند، افزایش نگران کننداه ی یافته و تبدیل به یکی از مشکلات اجتماعی کشور شده است. با وجود اهمیت زمینخواری و تأکید مؤکد مقامات سیاسی بر مقابله با آن، مطالعات آسیب شناختی لازم برای بررسی عوامل و راهکارهای مبارزه با این عمل مجرمانه در دستگاه های مرتبط صورت نگرفته است. بررسیهای تطبیقی نشان میدهند که جرم زمینخواری اساساً با نظام مالکیت زمین مرتبط است و در نظامهایی که دارای مالکیت دوگانه عمومی و خصوصی هستند احتمال بروز زمینخواری بیشتر است. بنابراین اولین گام در جهت مقابله با تصرف زمین های عمومی، افزایش مسئولیت دولت در بهره برداری مناسب از زمین و منطبق با منافع عمومی، مشخص کردن دقیق نقشه های ثبتی و پیاده کردن کامل نظا م کاداستر و اتخاذ قوانین و مقررات شدید علیه متصرفان زمین است. در ایران زمینخواری عوامل متعدد حقوقی، اقتصادی، شهری، فرهنگی و اجتماعی دارد و بنابراین هر گونه اقدام برای مقابله با این معضل مستلزم بهره گیری از مطالعات و رویکردهای حوزههای مذکور است. در حوزه حقوقی مهمترین مشکلاتی که در زمینه مقابله با زمینخواری به نظر میرسند عبارتند از: تبدیل اموال عمومی به دولتی ، کاستی در نظام حقوقی واگذاری اراضی، مشکلات اجرایی پیاده کردن طرح ملی کاداستر و تهیه نقشه های ثبتی، ضعف در سازوکارهای نظارتی و قضایی، فساد اداری و قضایی، پراکندگی قوانین و مقررات ناظر بر زمین. . مهمترین راهکارهای حقوقی که در مقابله با زمینخواری قابل طرح است عبارتند از: - تدوین و تنقیح قوانین و مقررات زمین در قابل یک قانون جامع زمین -محدود کردن واگذاری اراضی و دقت در فرآیند اجریی، نظارتی و فنی واگذاری اراضی دولتی به اشخاص خصوصی و عمومی - تشکیل دادگاههای تخصصی زمین با حضور قضات آشنا به مسائل حقوق اراضی و منابع طبیعی - رفع اطاله دادرسی در رسیدگی به تخلفات و جرائم مربوط به اراضی - ایحاد تناسب میان جرائم ارتکابی و مجازاتهای پیش بینی شده - تقویت بانک اطلاعات زمین و پیشبرد طرح تهیه نقشه کاداستر اراضی ملی و کشاورزی و حل مشکل موازیکاری در این زمینه. - تشویق سازمانهای متصدی به ارزیابی و پایش ادواری منابع اراضی . . ___________________________________________________________________ منبع: اطلاع رسانی حقوقی دوره جدید سال ششم پاییز و زمستان۱۳۸۷ شماره ۱۵ و ۱۶  

کاوشی در حقوق زارع در برابر مالک زمین

بسم الله الرحمن الرحیم کاوشی در حقوق زارع در برابر مالک زمین . محسن جهانگیری  استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی محمدحسن امام وردی  دانشجوی دکتری حقوق خصوصی مجید حدادی منش  دانشجوی دکتری حقوق خصوصی . متن کامل مقاله : PDF : کاوشی در حقوق زارع در برابر مالک زمین . چکیده زارع، شخصی است که با رضایت دیگری در زمین او با ابزارها و امکانات خویش کشاورزی می کند. محصولی که با دسترنج زارع به دست می آید، میان مالک و زارع مشترک است. سهم مالک از منافعْ بابت مالکیت او بر زمین، و سهم زارع از منافعْ بابت کار و ابزارآلات و هزینه هایی است که برای دستیابی به محصول به کار برده است. پس از پایان قرارداد آنچه در زمین ایجاد شده شامل درخت، بنا، ریشه های قابل بقا و... متعلّق به زارع می باشد. این مالکیت، حق تقدم در استفاده از زمین را برای او به وجود می آورد که در قوانین به صراحت بیان نشده است. حق یادشده باعث می شود رابطۀ میان زارع و مالک زمین بعد از پایان قرارداد نیز ادامه یابد و هیچ یک از طرفین نتواند ی کطرفه آن را منحل نماید. . واژگان کلیدی: زارع، مالک، حقوق زارعانه، مالکیت، حق تقدم، حق ریشه . . ________________________________________________________________ منبع : آموزه های فقه مدنی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شمارۀ ١٠ ، پاییز زمستان ١٣٩٣

پر بازدید ترین مقالات

«گیاهان دارویی در قرآن و حدیث»

بسم الله الرحمن الرحیم «گیاهان دارویی در قرآن و حدیث» علیرضا ...

زنيان - شاهي - کندر (دروس استاد ضیایی / 3)

بسم الله الرحمن الرحیم زنيان - شاهي - کندر دروس استاد ضی...

اهمیت دامداری و کشاورزی در قرآن کریم

بسم الله الرحمن الرحیم اهمیت دامداری و کشاورزی در قرآن کریم ...

سخنان مهم مقام معظم رهبری در"اهمیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی"

بسم الله الرحمن الرحیم سخنان مهم مقام معظم رهبری در"اهمیت حفظ...

تقویم شمسی

شهریور ۱۴۰۰
ش ی د س چ پ ج
    تیر »
۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱